|
1. Jongleren
3. Ontspanning, stress-management
en time-management
4. Flexibiliteit en
creativiteit
5. Management
6. Een workshop?
|
|
|
Het intrigeert mensen al eeuwenlang hoe ze met twee
handen meer dan twee voorwerpen in de lucht kunnen houden. Door middel van jongleren is
dit mogelijk en wat nog mooier is, iedereen kan het leren.
|
|
|
Het woordenboek (de Van Dale) geeft de volgende definitie van jongleren: "Evenwichtskunsten
doen, vooral met messen, ballen enzovoort die men omhoog werpt en weer opvangt."
Bij jongleren worden de voorwerpen volgens verschillende patronen in beweging gebracht en
gehouden. De meest gebruikte patronen ziet u op de afbeelding hiernaast. Wij zullen ons
voornamelijk concentreren op de cascade met drie ballen, dit is de basisbeweging die
makkelijk aan te leren is. Hierna is het mogelijk om andere patronen en "trucjes" te leren. |
Een korte geschiedenis
|
|
In sommige culturen
was jongleren in hoofdzaak een rituele bezigheid. De eerste afbeelding van jongleurs
dateert al van ca. 2040 voor Christus; op een afbeelding in een Egyptische graftombe
worden vier jonglerende vrouwen getoond. |
|
Ook in Griekenland vinden we
afbeeldingen van jonglerende vrouwen en er zijn verhalen bekend van profeten die dagelijks
jongleerden. Ook Indianen in Mexico en Noord-Amerika gebruikten het als belangrijk
onderdeel van hun rituele ceremoniën. Daarna zien we het natuurlijk ook weer terug bij de
Romeinen. Zover bekend, komt de term jongleren uit het Latijn; Joculator betekent nar of entertainer. In de Middeleeuwen werd jongleren ook nog gebruikt als een
nuttige lichaamsoefening, men jongleerde dan met zware voorwerpen. Door de eeuwen heen is
de nadruk meer komen liggen op het vermaak en het spektakel, maar tegenwoordig wordt het
steeds meer gebruikt als o.a. meditatie-oefening en bij trainingen voor bijvoorbeeld
managers. |
Waarmee kun je jongleren:
|
Kegels, ringen en ballen van allerlei grootte en
gewicht worden het meest gebruikt om mee te jongleren, maar ook messen, fakkels en de
diabolo zijn bekende jongleerattributen. Feitelijk kun je jongleren met alles wat je met
je handen kunt vasthouden en kunt opgooien. Vaak worden de diverse attributen in
combinatie met balanceren (b.v. éénwielers, koorddansen) gebruikt.
|
|
Het is niet moeilijk om te leren jongleren. Op het
eerste gezicht lijkt het een heel ingewikkelde beweging, drie ballen omhoog houden met
maar twee handen. Gaandeweg een workshop zal u echter ervaren dat het feitelijk een hele
simpele beweging is, die u snel onder de knie kunt krijgen, waarmee snel vorderingen
gemaakt kunnen worden en waaraan u veel plezier kunt beleven. U leert iets dat op het
eerste gezicht ingewikkeld of zelfs onmogelijk lijkt, op basis van geduld,
doorzettingsvermogen en zelfanalyse.
|
Blijven leren
|
Blijven leren is voor een organisatie van
levensbelang, want het leertempo van een organisatie moet minstens gelijke tred houden
met de snelheid van veranderingen waarmee die organisatie wordt geconfronteerd. Elke
organisatie en ieder individu krijgt met veranderingen en vernieuwingen te maken, het gaat
erom hoe hiermee om te gaan. Op het werk krijgt men te maken met dingen die u ook tijdens
deze cursus jongleren tegenkomt, zoals: bereidheid tot afleren, tolerantie voor fouten,
experimentele houding, openheid en dialoog.
|
Leerstrategie
|
We geven u een strategie om te leren. Door het in
kleine stukjes snijden van de materie en deze stap voor stap aan te leren, kunt u zich een
complexe beweging in veel kortere tijd en op effectievere wijze eigen maken dan wanneer u
meteen aan die complexe beweging begint. Dit is ook op het werk van toepassing. Besef dat
iets makkelijker en sneller is te leren door het te vereenvoudigen, door als het ware het
geheel in kleine stukjes te hakken en deze stukjes één voor één tot u te nemen.
Dit is eigenlijk hetzelfde als eten, een heel brood krijgt u niet naar binnen, maar in
sneetjes, met beleg, consumeert u dit zonder problemen. Als u kijkt naar welke
vaardigheden u nu beheerst (b.v. de computer) dat heeft u toch ook niet in één keer
geleerd, maar in kleine stapjes?
|
|
|
U kunt door middel
van jongleren uzelf ontspannen, u moet uw geest en gedachten namelijk leeg maken om te
jongleren. Als u dit enkele minuten gedaan heeft kunt u zich weer volledig fris storten op
dat probleem waar u mee worstelde en vaak komt u dan op de meest lumineuze oplossingen. De
combinatie van een lichte mentale en fysieke activiteit werkt "ontsuffend". Met
drie ballen en een ruimte van één vierkante meter creëert u uw eigen gymzaaltje.
Jongleren stimuleert de bloedsomloop, verbetert reflexen en traint de spieren. Sommige
doktoren adviseren het zelfs om de oogspieren te versterken en tegelijkertijd te
ontspannen. |
|
Als u lange periodes met dezelfde werkzaamheden bezig
bent kunt u op het einde van de dag duf, leeg en op zijn. Als dit zich regelmatig herhaalt
zorgt dit voor stress en mogelijk ziekteverschijnselen. Als u echter uw werkzaamheden een
paar minuten per dag onderbreekt voor jongleren (u kunt gewoon aan uw bureau blijven
zitten of er naast gaan staan) zult u merken dat u daarna weer vol goede moed met die
werkzaamheden verder gaat. Het is net of u even met vakantie bent geweest. Door regelmatig
te jongleren voorkomt u stress en eventueel ziekteverzuim.
|
Time-management
|
Een ander aspect m.b.t. stress en jongleren komt tot
uiting in het uitvoeren van meerdere bewegingen in een kort tijdsbestek. Tijdens het
jongleren zult u merken dat er momenten zijn waarop u denkt dat u niet voldoende tijd
heeft om alles goed uit te voeren. U gaat zich haasten, raakt gestresst en gaat daardoor
fouten maken (balletjes dusdanig opwerpen dat u ze niet meer kunt vangen). Tijdens de
cursus zult u leren dat deze vorm van stress in het hoofd zit. U denkt dat u niet
voldoende tijd heeft, maar als u de juiste bewegingen op het juiste moment maakt, komt
alles op zijn plaats terecht. Dit is een vorm van time-management die u ook in uw normale
werkzaamheden kunt toepassen.
|
|
Als we zeggen: "jongleren verbetert de
flexibiliteit en de creativiteit van het individu", worden we vaak meewarig
bekeken. Hoe kan zo'n simpel circusspelletje nu flexibiliteit en creativiteit verbeteren?
Dit leggen we uit aan de hand van de werking van de hersenen.
|
Twee hersenhelften
|
De hersenen bestaan uit twee helften, de linker- en
de rechterhersenhelft. Dit is niet alleen een fysieke scheiding (u kunt zich de foto's en
tekeningen uit uw biologielessen vast nog wel herinneren), maar ook een scheiding in
functies. De rechterhersenhelft is verantwoordelijk voor creativiteit, humor, artistieke
mogelijkheden en spel. De linkerhersenhelft is verantwoordelijk voor analyseren, rekenen,
lezen, schrijven en spreken. Doordat van jongs af aan het accent op die laatste
vaardigheden gelegd wordt zal over het algemeen de linkerhersenhelft domineren. Omdat ook
in uw werk deze vaardigheden overheersen is dit niet storend, er doet zich nog geen
probleem voor.
|
Hersenhelftinteractie
|
Waarom is jongleren nu goed voor de ontwikkeling van
creativiteit en flexibiliteit. Welnu, met jongleren wordt de interactie tussen de twee
hersenhelften gestimuleerd. Motorische activiteiten worden gestuurd door de
tegenoverliggende hersenhelft, dus een beweging van de rechterhand word gestuurd door de
linkerhersenhelft. Doordat jongleren evenveel activiteit vereist van beide handen, worden
beide hersenhelften gebruikt en door dit regelmatig te doen wordt de interactie
(communicatie) tussen en binnen de hersenhelften verbeterd. Als gevolg daarvan zal ook bij
de gewone dagelijkse processen de rechterhersenhelft meer betrokken worden en daardoor
verbetert de creativiteit en de flexibiliteit.
|
Probleem-oplossen
|
Ditzelfde effect word nog versterkt doordat in de
jongleerbeweging zelf een grote mate van creativiteit en flexibiliteit vereist wordt.
Jongleren is een vorm van probleem-oplossen, het maakt u gewend aan een andere wijze van
kijken naar de situatie en leert u daarmee om te gaan. Het werkt patroon-doorbrekend, maar
geeft u tevens ritme en structuur. Dit alles kan u van pas komen in uw dagelijkse
werksituatie.
|
|
Managen en jongleren zijn nauw verwant aan elkaar.
Immers, ga niet meteen door als er iets fout gaat en denk even na wat er mis is gegaan.
Kijk vooruit, weet wat je gaat doen en analyseer over hoe en wat en vooral waarom. Hierbij
is zelfkennis, sturing, loslaten, timing, zelfreflectie en terugkoppeling van evident
belang. De overeenkomsten met het leiding geven aan een bedrijf zijn overduidelijk.
|
Metafoor
|
Jongleren is een ideaal communicatiemiddel voor
ideeën en denkbeelden. In dit licht is jongleren te beschouwen als een metafoor. De
ballen, handelingen en het daaruit resulterend draaiend systeem kunnen dienen
om abstracte ideeën en denkbeelden te concretiseren die anders te abstract zijn.
|
Een voorbeeld:
|
|
Werksituatie:
Hoe houdt u het proces in de gaten, welke informatie heeft u nodig om aanpassingen te
doen. Moet u uw medewerkers op de vingers kijken, of kunnen ze het ook wel zonder u.
Stuurt u op hoofdlijnen of op details? Jongleren: Bij
het jongleren kijkt u schuin naar boven, waar de ballen voorbij komen. De vlucht van de
ballen geeft u voldoende informatie om ze te kunnen vangen en weer op te kunnen gooien. U
hoeft hier niet meer naar te kijken, uw handen doen het werk. U concentreert zich niet
meer op gooien of vangen, u toetst af en toe het proces aan de hand van de informatie van
de ballen in de lucht. |
|
Wat is nu concreet de vorm waarin wij u jongleren aan
kunnen leren? Wij bieden een workshop aan. Deze workshop kan goed ingepast worden in een
dagprogramma (training, personeelsdag), maar ook zelfstandig als training of
personeelsactiviteit uitgevoerd worden.
|
De workshop
|
De workshop begint met een korte uitleg en
presentatie, waarna we ongeveer drie kwartier bezig zullen zijn met de basis van jongleren
met ballen. Na een korte pauze leggen we uit wat de filosofie is van jongleren en wat het
kan betekenen voor de individuele deelnemer. Daarna volgt weer een blok jongleren, waarin
uiteindelijk gejongleerd zal worden met drie ballen, alleen en met een partner. We sluiten
de workshop af met een demonstratie van de mogelijkheden met drie ballen. Alle deelnemers
krijgen een set ballen mee naar huis, om verder te oefenen en op deze wijze optimaal te
profiteren van de voordelen van jongleren op de lange termijn.
|
|
Lengte,
ongeveer twee uur
Groepsgrootte, per instructeur maximaal 10
deelnemers
Richtprijs 15 deelnemers, exclusief ballen, € 350,= |
Speciale wensen?
|
Natuurlijk zijn we
in de gelegenheid om ons product aan uw wensen aan te passen. Wilt u een langere workshop,
of wilt u bijvoorbeeld ook de basis van jongleren met kegels of diabolo behandeld hebben?
Wilt u de ballen bedrukt hebben met uw logo of beeldmerk? Alles is mogelijk. U
bepaalt de inhoud en de vorm en daarmee ook de prijs van de activiteit. Maak een afspraak
voor een gesprek, dan kunnen we een aan uw situatie en wensen aangepaste aanbieding doen. |
|